Direct naar content

Jaarverslag 2023

VOORWOORD

Succesvol groeien

2023 was voor stichting READY het jaar van succes, groei en leren. We hebben onze expertise, ervaring en ons netwerk optimaal benut om te kunnen groeien. We waren succesvol in het bereiken van jongeren en zagen groei bij deze leergierige jongeren en onze coaches. Jongerencoaches volgden interne trainingen en workshops en deden kennis op voor toepassing in de praktijk. Ook onze programma’s maakten een ontwikkeling door: nieuwe inzichten en nieuwe enthousiaste partners maakten dat we een sterk programma neer konden zetten zoals MDT-Community Heroes NL. Zo kregen we groen licht om dit project de komende jaren te vervolgen.

We leerden dit jaar om niet bij de pakken neer te zitten, maar creativiteit en daadkracht te tonen. Na meerdere gesprekken met onze partners en vertraging lukte het ons om MDT-Gamechangers in een vernieuwd jasje voort te zetten. Dankzij de lessons learned en deze doorontwikkeling kunnen we van betekenis blijven voor onze omgeving.

Onze deelname aan het landelijke programma Maatschappelijke Diensttijd (MDT) verdient hier speciale aandacht; samen met onze MDT-partners stimuleren we jongeren door tools aan te reiken die zij meenemen op hun pad naar volwassenheid. Deze tools bieden jongeren meer inzicht en bewustwording. Mooi dat de Sharktank, een onderdeel van MDT Community Heroes NL, nog steeds spannend is voor onze jongeren. Elke keer als ik als jurylid hun mooie plannen mag aanhoren, voel ik hun spanning.

En verder… We schaalden op naar meer steden en we hebben een intensievere samenwerking met het onderwijs. Naast onze headquarters in Escamp in Den Haag waar jongeren hun coaches en elkaar ontmoeten, hebben we een tweede locatie erbij waar we elkaar inspireren en innovaties uitdenken. Wij koesteren ons diverse en inclusieve team, dat bestaat uit een mooie mix van verschillende culturen, achtergronden en leeftijden. Wij richten ons op jongeren en de samenleving. Daarbij is het essentieel dat we dicht bij de doelgroep staan. Wij zijn READY!

Sharida Imamdi

Community Heroes Den Haag kickoff READY Workshop

Thuisbasis

zichtbaar in de stad

Begin dit jaar zijn we gevestigd in Pand ZuidWest, midden in een wijk in Den Haag Zuid waar grote behoefte is aan maatschappelijk betrokken organisaties en initiatieven. Het oude V&D gebouw is nu de thuisbasis voor verschillende sociale ondernemingen en stichtingen. Deze nieuwe setting biedt ons de ruimte om meer samen te werken met de lokale gemeenschap en in te spelen op actuele behoeften.

Over stichting READY

Missie en visie

Missie

READY streeft naar een inclusieve cultuur waarin iedereen, ongeacht etnische achtergrond, seksuele geaardheid, opleidingsniveau, geloofsovertuiging of arbeidsbeperking, de kans krijgt om het beste uit zichzelf te halen. Deze benadering vormt de kern van READY. We geloven dat het bevorderen van groei voor iedereen bijdraagt aan een betere samenleving. Vertrouwen en verantwoordelijkheid staan centraal in onze werkwijze. We benutten de talenten van jongeren en hun sociale omgeving, zodat ze optimaal kunnen deelnemen aan de maatschappij en hun dromen kunnen najagen.

Visie

READY ziet talentontwikkeling als de sleutel tot een betere samenleving. Wij geven iedereen de kans om hun talenten te ontwikkelen en op hun eigen unieke manier bij te dragen aan een mooiere wereld. Bij READY bieden we iedereen de ruimte om te groeien en zich te ontplooien, met als doel een positieve impact te maken op de samenleving.

quote

“Ik ben trots om te zien dat we als organisatie blijven groeien en ons aanpassingsvermogen inzetten om succesvol in te spelen op een voortdurend veranderende omgeving. De positieve impact die we hebben op jongeren én onze omgeving is van onschatbare waarde.” – Thijs, co-founder

Onze historie

Sinds 2016 speelt Stichting READY een belangrijke rol in het bereiken en ondersteunen van jongeren. Onze jongerencoaches begrijpen de leefwereld van jongeren als geen ander. De coaches inspireren jongeren om zich te ontwikkelen en te participeren in deze veeleisende maatschappij. Maatschappelijke betrokkenheid en persoonlijke ontwikkeling zien we als een belangrijk onderdeel voor een weerbare en positieve samenleving. Deze elementen kunnen leiden tot vermindering van schooluitval en verbetering van schoolprestaties.

Toen Maatschappelijke Diensttijd (MDT) in 2019 werd gelanceerd, was READY vanaf de start betrokken bij de proeftuinen. De doelstellingen van MDT sluiten namelijk perfect aan bij ons DNA. Naast MDT zijn we actief in het onderwijs en in de wijken met diverse projecten. Daarnaast is READY een leerwerkbedrijf waar mensen met ambitie kansen krijgen zich verder te ontwikkelen. We ondersteunen vrijwilligers, freelancers of vast personeel bij hun zoektocht. Verschillende personen hebben mede door hun eigen inzet en onze ondersteuning een succesvolle weg ingeslagen.

In 2023 hebben we met nieuwe huisvesting, nieuwe teamleden en impactvolle projecten hard gewerkt aan het bereiken van onze doelen. We hebben geïnvesteerd in de interne organisatie door structureel te werken aan teambuilding en ontwikkeling. Hiermee leggen we de basis om in 2024 duurzaam door te groeien als organisatie.

quote

“Ik heb me bij READY aangesloten om jongeren te inspireren, maar elke dag verrassen zij mij met hun veerkracht en doorzettingsvermogen – daar haal ik mijn trots en motivatie uit.” – Viresh, jongerencoach

Onze kernwaarden

Het afgelopen jaar hebben we met onze teams op een creatieve manier onze kernwaarden bepaald en vastgesteld. Dit heeft geleid tot een set waarden die de essentie van READY perfect weerspiegelt: veerkracht, empowerment, verbinding en authenticiteit.

Deze waarden zijn de drijvende motor achter onze organisatie en typeren alles wat we doen. Elke jongerencoach of communicatiemedewerker, iedereen belichaamt deze waarden in hun dagelijkse werk en passen daarmee perfect binnen onze cultuur.

Veerkracht toont zich in onze flexibiliteit en oplossingsgerichtheid en in de zorg die we dragen voor zowel ons eigen welzijn als dat van onze collega’s.

Empowerment is zichtbaar in hoe we elkaar inspireren en motiveren door middel van complimenten en constructieve feedback en hoe we voortdurend onze vaardigheden ontwikkelen en delen.

Verbinding staat centraal in onze aandacht voor elkaar en onze actieve betrokkenheid bij trends en ontwikkelingen, zowel binnen READY als in de samenleving. Samen bouwen we aan een sterk netwerk en een transparante cultuur, wat ons in staat stelt om effectief en betekenisvol bij te dragen aan de maatschappij.

Authentiek zijn betekent dat we streven naar eerlijkheid, transparantie en consistentie in onze acties en communicatie, waarbij we altijd integer handelen en verantwoordelijkheid nemen.

quote

“READY staat voor mij voor vrijheid en het grijpen van de kans om zelf initiatief te kunnen nemen, vrij te kunnen creëren en samen iets op te kunnen bouwen….zodat niet alleen je eigen talenten een podium krijgen, maar je anderen inspireert om ook te shinen.” – René, designer

Onze doelen

Verduurzaming projecten

Bij READY streven we voortdurend naar het vergroten van onze impact en het bereiken van positieve veranderingen in de samenleving. Een van onze belangrijkste doelen is het voortzetten van onze huidige MDT-projecten, waarbij de inspraak van jongeren centraal staat. Hun stem is essentieel om onze projecten relevant en boeiend te houden. Door jongeren actief te betrekken, zorgen we ervoor dat we blijvende en duurzame resultaten behalen.

esultaat: We hebben onze methodieken en werkwijze afgestemd op de wensen en behoeften van zowel jongeren als de maatschappij. Dit jaar hebben we met succes onze methodiek geïmplementeerd, waardoor we effectief aan de vraag van de samenleving kunnen voldoen.

Jongeren versterken hun competenties

We zetten ons in om de vaardigheden van jongeren te versterken door ze de nodige tools en ondersteuning te bieden om hun vaardigheden verder te ontwikkelen. Door deze jongeren te empoweren, dragen we bij aan hun persoonlijke groei en toekomstperspectief.

esultaat: We kregen positieve feedback van de jongeren zelf over hun groei en ontwikkeling. Ook zien we dat meer jongeren na hun traject eigen projecten of activiteiten starten, geïnspireerd door de empowerment en tools die ze bij READY hebben gekregen

Focus op onderwijs

Een andere belangrijk doel is focus op onderwijs. Door nauwere samenwerking met onderwijsinstellingen, willen we ervoor zorgen dat meer jongeren kunnen participeren, hun opleiding succesvol afronden en de vaardigheden en kennis opdoen die essentieel zijn voor hun verdere carrière en leven.

esultaat: Inmiddels hebben we een samenwerking met twee nieuwe onderwijsinstellingen. Met deze scholen bespreken we de mogelijkheid om projectelementen in te bedden in het schoolcurriculum.

quote

“READY staat voor mij synoniem aan ‘ik ben READY for change!’. Wat ik geweldig vind om te zien is dat jongeren binnen onze trajecten uit hun comfort zone stappen en hun wereld van groei, ontwikkeling en zelfvertrouwen ontdekken!” – Brian, coach

Onze organisatiestructuur

READY heeft een platte organisatiestructuur met korte lijnen en directe verbindingen tussen collega’s. De directie stuurt met visie en passie de dagelijkse leiding en het strategisch management, waardoor READY als een goed geoliede machine functioneert. De structuur is simpel maar effectief, met drie dynamische teams die samen een krachtig geheel vormen: Programma’s & Projecten, Communicatie & Marketing en het Shared Service Center.

Programma’s & Projecten

Het team Programma’s & Projecten is de drijvende kracht achter alle READY (jongeren)projecten. Het team bestaat uit toegewijde projectleiders, projectcoördinatoren en jongerencoaches. Deze bevlogen professionals zorgen ervoor dat onze projecten soepel en succesvol verlopen, altijd met oog voor de jongeren die wij ondersteunen. Het afgelopen jaar is ons team gegroeid tot twee projectleiders, twee projectcoördinatoren en acht jongerencoaches. Zij slaan de handen ineen om onze READY projecten tot een succes te maken. Dit team werd bijgestaan door twee juniorcoaches.

Communicatie & Marketing

Team Communicatie & Marketing staat garant voor onze zichtbaarheid en strategische communicatie. Met een hecht team van drie collega’s brengen zij de boodschap van READY naar buiten, zorgen voor sterke externe uitingen en houden de connectie met onze doelgroep en partners levendig. Dit team werd ondersteund door een enthousiaste stagiair.

Shared Service Center

Ons Shared Service Center, de stille kracht achter de schermen, zorgt voor vlekkeloze financiële en HR-processen. Dit team bestaat uit een financiële- en een HR-medewerker. Beide collega’s zorgen ervoor dat alles op rolletjes loopt en onze collega’s zich volledig kunnen richten op hun kerntaken.

Persoonlijke ontwikkeling

Bij READY hechten we veel waarde aan de persoonlijke en professionele groei van onze medewerkers. We bieden volop mogelijkheden voor interne en externe trainingen, cursussen en workshops, zodat iedereen zich continu kan blijven ontwikkelen en verbeteren. Ook vrijwilligers en stagiaires krijgen bij ons de ruimte om zich te ontplooien en hun vaardigheden te versterken.

Door de sterke onderlinge verbinding en transparante communicatie tussen onze teams, kunnen we bij READY maximale impact maken. De toewijding van onze medewerkers, gecombineerd met onze efficiënte werkwijze, maakt ons tot een organisatie die echt het verschil maakt. Samen creëren we een positieve en blijvende impact op de samenleving, gedreven door passie en professionaliteit.

quote

“Mijn ontwikkeling is waar READY voor staat: van deelnemer naar coach, van coach naar een superfijn communicatieteam waar ik mijn creativiteit in kwijt kan.” – Tanisha, communicatie

Jaimy Kester

Jongerencoach

Jaimy is jongerencoach en verzorgt onder andere deskundigheidsbevordering voor onze professionals. Met het MDT-project Follow Your Dreams is Jaimy al jaren een vaste kracht als coach. Haar doel is jongeren inspireren uit hun comfortzone te stappen en nieuwe ervaringen op te doen, die ze hun hele leven mee kunnen nemen. Ze wil dat zij keuzes maken waar ze gelukkig van worden en niet omdat het wordt verwacht van de maatschappij of omgeving. Erachter komen waar iemand gelukkig van wordt en waar hun dromen liggen, is waar het Jaimy om draait.

Wat ik mooi vind aan Follow Your Dreams is dat het programma en de jongeren die ik begeleid, indirect een spiegel zijn. Ze helpen mij als coach en als individu verder te ontwikkelen

READY Coaches en jongeren

Projecten & Programma’s

Jongeren in actie

Hier doen we het allemaal voor: onze jongerenprojecten! Het afgelopen jaar hebben we met veel enthousiasme twee MDT-projecten uitgerold: Community Heroes NL en Gamechangers. Daarnaast hebben we ook kleinere, maar net zo impactvolle projecten zoals MDT kort Delta Heroes uitgevoerd. Ook hebben we een samenwerking met MDT Follow Your Dreams. Samen met meer dan 15 partners hebben deze projecten talloze jongeren geïnspireerd en betrokken bij maatschappelijke activiteiten.

In totaal hebben dit jaar meer dan 1090 jongeren hun MDT-traject afgerond. Deze jongeren hebben impact gemaakt met hun zelfbedachte uiteenlopende, leuke en zinvolle maatschappelijke activiteiten. Jongeren uit meerdere steden namen deel, zoals Leiden, Weert, Den Haag, Almere, Rotterdam, Amsterdam, Amstelveen, Haarlem, Tilburg, Zoetermeer, Den Helder en Eindhoven. Via deze projecten hebben jongeren niet alleen hun vaardigheden en zelfvertrouwen vergroot, maar maakten ook een positieve impact op zichzelf én de samenleving.

Onze projecten zijn meer dan alleen meedoen met activiteiten of het volgen van een workshop; de methode die we hanteren leidt tot persoonlijke groei, het vergroten van hun community (sociaal netwerk) en het creëren van blijvende herinneringen. Van creatieve workshops tot uitdagende sportevenementen en van samenzijn tot innovatieve initiatieven – onze jongeren hebben met plezier en veel enthousiasme hun wensen waargemaakt.

In dit onderdeel nemen we je mee door de hoogtepunten van het jaar, delen we inspirerende verhalen en brengen we de cijfers tot leven die de kracht van onze projecten illustreren. Laat je inspireren door de energie en toewijding van deze jongeren die samen met de READY coaches, onze partners en ambassadeurs het verschil maken!

Community Heroes

Community Heroes NL is doorontwikkeld vanaf de proeftuinen in 2019. Dit jaar rondden we de 4e subsidieronde 2021-2023 af met ruim 890 jongeren in meer dan 10 steden. We waren erg trots op de complimenten van onze subsidieverstrekker ZonMw. Dit succes motiveerde ons om op te schalen naar meer steden, meer jongeren om meer impact te kunnen realiseren. Aan het einde van 2023 hebben bijna 300 jongeren zichzelf bewezen als een echte Hero.

Jongeren die deelnamen woonden in de naastliggende wijken, waren onder andere scholieren van het praktijkonderwijs, studenten mbo/hbo, ISK leerlingen van verschillende culturen of leden van een sportclub. Door de intensieve begeleiding van hun coaches, het volgen van workshops en toewerken naar maatschappelijke activiteiten leerden deze jongeren gedurende gemiddeld 16 tot 20 weken vaardigheden voor hun toekomst. Voorbeelden van workshops die zij volgden tijdens hun traject waren onder andere Pitchen en presenteren, Golden Circle, Projectmatig werken, Motivatie & discipline, Gezonde leefstijl, Gevaren van social media, Het leven als topsport, In balans met jezelf, Empowerment, Ondernemen, Weerbaarheid & zelfbeeld, flyers ontwerpen of brainstormen.

Jongeren hebben dit jaar bijzonder waardevolle events neergezet door hun talenten in te zetten. Voorbeelden van succesvolle projecten zijn onder andere muziekfestivals voor wijkbewoners, sporttoernooien voor jong en oud, gezondheidsvoorlichtingen voor verschillende doelgroepen zoals tienermoeders en buurtfeesten voor jongeren en senioren. We hopen dat deze voorbeelden andere jongeren inspireren om zich aan te sluiten bij READY projecten.

Community Heroes Den Haag kickoff
MDT Gamechangers

Dit jaar konden we na flinke programmawijzigingen MDT Gamechangers steviger neerzetten. MDT Gamechangers inspireert jongeren om een verschil te maken in hun gemeenschap door middel van sport. Gebaseerd op de term uit de basketbalsport, is een ‘gamechanger’ iemand die ingrijpende veranderingen teweegbrengt. In 2021 (net na de coronacrisis) bleek dat er een toename in mentale klachten en een afname in fysieke activiteit bij vooral jongeren. Met MDT Gamechangers hadden we als doel om deze negatieve effecten te verminderen door jongeren te enthousiasmeren om anderen te helpen en in beweging te brengen. Daarnaast wilden we sportorganisaties een impuls geven door maatschappelijke activiteiten te realiseren.

In samenwerking met sportverenigingen hebben meer dan 800 jongeren in o.a. Tilburg, Leiden, Sneek, Amersfoort, Amsterdam, Purmerend, Heerenveen, Almelo heerlijk met elkaar gesport, trainingen gevolgd en sportskills opgedaan. Met deze nieuwe skills waren jongeren in staat om sportlessen te verzorgen voor kinderen en jongeren. Als maatschappelijke actie hebben deze jongeren zich vrijwillig ingezet voor hun sportclub, school of buurt.

MDT Follow Your Dreams

We werken samen met de gemeente Den Haag aan de intensieve MDT-variant MDT Follow Your Dreams. Dit jaar hebben onze coaches twee trajecten afgerond. Tijdens dit traject ondersteunen en begeleiden zij 3 dagen in de week hun team met kwetsbare jongeren Deze jongeren kampen met verschillende problematieken zoals depressie, verslaving, autisme en andere probleemgebieden. In 2023 hebben meer dan 60 jongeren hun FYD traject afgerond met een fantastische dreampitch als afsluiting. Een mooi moment om hun ontwikkeling en ervaring te horen.

Deskundigheidsbevordering
Deze MDT variant biedt niet alleen de jongeren maar ook onze coaches veel leerervaringen op. Om deze jongeren beter te begrijpen en te begeleiden volgden de coaches een NLP-training. Een van de jongerencoaches volgde de NLP Master practioner. Zij zal zich in 2024 verder ontwikkelen tot seniorcoach die READY coaches traint. Een mooie ontwikkeling die het team veel nieuwe kennis zal opleveren. Daarnaast zijn twee oud-deelnemers van MDT Follow Your Dreams doorgestroomd naar READY. Zij gingen aan de slag als vrijwilliger en juniorcoach. Deze vervolgstap konden zij maken door de kans en ruimte die we boden. Een van de coaches laat een flinke vooruitgang zien en ontwikkelt zich erg goed. We kijken nu naar een plek als volwaardige coach bij READY. We zijn er enorm trots op dat we in staat zijn om dit te realiseren.

IMPACT in cijfers

1000+

Jongeren

Steden

60+

quote

“Veel geleerd van onze coach Galdino, die ons aan de hand van zijn praktijkvoorbeelden uit de basketbalwereld waardevolle handvaten heeft meegegeven.”- Ermo, deelnemer

Samenwerkingen

In 2023 werkten we samen met meer dan 18 samenwerkingspartners verspreid over heel Nederland. We leerden van elkaar en delen onze kennis en expertise met elkaar. Een selectie van onze partners:

Toekomstvisie

Ook in 2024 blijven we onze impact vergroten en onze doelen nastreven. We breiden onze succesvolle MDT-projecten verder uit naar meer steden en betrekken nog meer jongeren bij maatschappelijke activiteiten. We blijven investeren in de persoonlijke en professionele groei van onze medewerkers en vrijwilligers door middel van interne en externe trainingen. Met nieuwe samenwerkingsverbanden en innovatieve projecten richten we ons op het versterken van de verbinding met het onderwijs en het verminderen van schooluitval, eenzaamheid en depressie. READY is klaar om nog meer positieve veranderingen in de samenleving te realiseren en een blijvend verschil te maken.

Dankwoord

De projecten van READY worden mogelijk gemaakt door subsidies en donaties van o.a. ZonMw, het ministerie van VWS, het ministerie van OCW, Fonds1818, Cultuurfonds en Gemeente Den Haag.

Dankzij de intense samenwerking met onze jongeren, maatschappelijke partners, vrijwilligers, overheden, fondsen en onderwijsinstellingen bevorderen we de persoonlijke groei en maatschappelijke betrokkenheid van jongeren. Met deze kracht en positieve energie maken we de komende jaren vanuit Den Haag samen met onze partners in heel Nederland nog meer impact!

quote

“Niets is mooier dan het beste uit iemand te halen. Werken voor de toekomst van jongeren en tegelijkertijd werken aan mezelf. Waar ik voor sta vind ik bij READY”. – Serghinio, coördinator

Colofon

Dit is een uitgave van stichting READY